Anna Inķe – pasniedzēja, latviešu valodas tiešsaistes skolas pieaugušajiem “Saulestība” dibinātāja. Viņa ir aktīva, motivēta un aizrautīga profesionāle. Jau daudzus gadus Anna ne tikai māca latviešu valodu pieaugušajiem, bet arī cenšas likt viņiem iemīlēt latviešu valodu un latviešu kultūru. Priecājamies, ka esam iepazinušies ar Annu, un vēlamies iepazīstināt ar viņu arī jūs!
Iepazīsimies
Anna Inķe – latviešu valodas tiešsaistes skolas pieaugušajiem “Saulestība” dibinātāja. Šobrīd es mācu latviešu valodu tiešsaistes grupās, strādāju pie jaunu programmu izveides, meklēju jaunus skolotājus, veidoju saturu sociālajiem tīkliem.
Mazliet vēstures
Esmu pasniedzu latviešu valodu vairāk nekā 10 gadus. Šī profesija mani atrada nejauši, pati par sevis. Manas dzimtās valodas ir
krievu un latviešu, bet skolā latviešu valodu nemācījos, tāpēc kādā brīdī man radās interese salīdzināt abas dzimtās valodas. Paņēmu latviešu valodas pašmācības grāmatas krievvalodīgajiem un sāku mācīties. Šis process mani ļoti aizrāva un pārsteidza ar katru sīkumu, piemēram, ar to, ka latviešu valodā vārdam “tas” ir četri vārdi, bet es, runājot šajā valodā, nekad par to nebiju aizdomājusies. Taču mani pārsteidza arī tas, cik daudz es šajā laikā biju iemācījusies. Taču mani pārsteidza arī tas, cik maz materiālu tajā laikā bija Annai Inkei – es gribu, lai cilvēki mācās latviešu valodu ne tikai eksāmenam 3 latviešu valodas apguvei, bet interesantu un interaktīvu materiālu vispār nebija. Tāpēc man radās ideja ierakstīt YouTube video un parādīt, kā un kādā secībā es redzu latviešu valodas programmu un kā varu padarīt valodas apguves procesu jautrāku. Tolaik es balstījos uz to, kā es mācījos angļu, franču, vācu valodu un kā es patiesībā gribētu, lai man šo valodu māca. Ierakstot YouTube videoklipus, es gribēju sev pašam parādīt lietas perspektīvā, un tolaik es pat nedomāju, ka kāds šos videoklipus skatīsies, jo nebija citu videoklipu par šo tēmu, un es domāju, ka varbūt tas nav aktuāli. Otrs iemesls bija tas, ka mani krievvalodīgie draugi lūdza, lai es viņiem iemācītu latviešu valodu. “Divi zaķi ar vienu šāvienu,” es domāju. Taču negaidīti cilvēki sāka abonēt manu kanālu un rakstīt komentārus par to, ka mani paskaidrojumi beidzot lika visu saprast, neraugoties uz daudzajiem citiem kursiem, ko biju apmeklējusi. Cilvēki sāka man jautāt, vai es pasniedzu privātstundas, un tad es nolēmu, kāpēc ne. Tajā laikā es tikko biju pabeidzis universitāti un nezināju, kurp došos tālāk. Un galu galā tā kļuva par manu profesiju. Es sāku ar individuālām tiešsaistes nodarbībām, pēc tam sāku pasniegt ārzemniekiem bezsaistes grupās, bet vairāk pieprasījumu bija no krievvalodīgajiem. Tad es sapratu, ka vēlos sašaurināt mērķauditoriju, lai neizkaisītu sevi uz visām pusēm, tāpēc sāku vadīt tikai krievvalodīgo grupas. Pēc tam, krustojot kovīdus laikus, es pārgāju uz internetu, pieņēmu pasniedzējus un izveidoju interaktīvus kursus, kurus var apmeklēt arī patstāvīgi. Pagaidām neplānoju aiziet no interneta, jo esmu izbaudījusi, cik tas ir ērti. Īpaši tagad, kad mans līgavainis pastāvīgi atrodas ilgstošos komandējumos un es bieži ceļoju kopā ar viņu.
Brīvais laiks
Tā kā esmu ļoti aktīvs cilvēks, man vienmēr ir bijuši daudzi hobiji visos dzīves posmos. Tagad spēlēju pludmales volejbolu, tenisu, spēlēju ģitāru, braucu ar velosipēdu, nodarbojos ar fitnesu un Ijengar jogu, mīlu doties retritos. Vēlos atgriezties pie spāņu valodas un lindy-hop deju apguves. Es arī vadu grupu un organizēju tikšanās ārzemju meitenēm, kuras pārcēlušās uz Latviju un vēlas šeit integrēties. Tas ir mans brīvprātīgais darbs.
Atbalsts
Man ir spēcīga atbalsta komanda – mani vecāki, līgavainis un draugi. Es vienmēr varu uz viņiem paļauties grūtos brīžos, kā arī dalīties ar viņiem savos priekos un uzvarās.
Pasapņosim
Tagad man komandā trūkst vairāk skolotāju un daļēji arī enerģijas, jo pēdējā laikā vairākkārt esmu bijis izdegšanas stadijā. Taču es saprotu, ka tas ir sekundārs iemesls, un galvenais iemesls ir nepieciešamība deleģēt.
Grūtības darbā ar klientiem
Studentu stress un satraukums par eksāmenu kārtošanu. Tā kā esmu ļoti empātisks cilvēks, es bieži pārņemu savu studentu emocijas. Turklāt man bieži nākas strādāt arī kā psihologam, un tas dažkārt noved pie izdegšanas. Agrāk mācīt bija vieglāk, jo bija vairāk cilvēku, kuri nāca uz kursiem no mīlestības pret valodu, un tas mani uzlādēja. Tagad ir arvien vairāk cilvēku, kuriem valoda ir jānokārto un jāaizmirst, tas mani ļoti nomāc. Īpaši ņemot vērā, ka jau no paša savas karjeras sākuma es sev izvirzīju neiespējamu uzdevumu – panākt, lai mani studenti iemīlētu valodu. Nekad neesmu sev izvirzījusi mērķi “mācīt līdz eksāmenam”, tāpēc mani kursi vienmēr ir bijuši par sagatavošanu dzīvei, un eksāmena nokārtošana ir, kā mēs latviski sakām, pievienotā vērtība. Tāpēc, ja pēc maniem kursiem es dzirdu: “Tagad es esmu iemīlējis latviešu valodu un latviešu kultūru”, es uzskatu savu pienākumu par izpildītu. Reizēm smejos, ka, ja es mācītu spāņu valodu, man būtu vieglāk, jo parasti spāņu valodu nāk mācīties laimīgi cilvēki, kas ir uzlādēti ar domām par spāņu vīnu, flamenko, sauli un jūru.
Padoms
Latviešu valodas mācīšanas jomā ir akūts skolotāju trūkums, tāpēc ikviens, kurš ir radošs, izmanto mūsdienīgas metodes, vēlams izstrādā savus materiālus, nevis izmanto jau esošos, noteikti būs ļoti pieprasīts.